Aktuellt
AktieTorget vill öka synligheten
Det stora intresset för marknadsnotering har gjort att AktieTorget funderat på vad de kan göra som marknadsplats för att hjälpa bolagen att bättre nå fram till sina ägare och andra intressenter. För att få bättre insikt i bolagens behov har AktieTorget träffat bolagsrepresentanter som tillsammans med bland andra RHR/CC har diskuterat sina önskemål och behov för en ökad synlighet.
Den primära anledningen till att notera ett bolag på AktieTorget är behovet av kapital för att kunna utveckla dess verksamhet. Parallellt måste bolag kommunicera med sin omvärld – ofta innebär detta något helt nytt och investerares krav på transparens och uthållighet kan stundtals vara omfattande.
I samband med noteringen gör bolagen en kraftfull satsning, med prospekt och flera investerarträffar runt om i landet. Efter genomförd transaktion finns det en stor risk för återgång till en vardag så som den var före noteringen. En situation som kan innebära att omvärlden tappar intresse och istället lyssnar till andra bolag som är aktiva och långsiktiga i sin kommunikation. Investerare som är intresserade av att förstå sammanhang som risk och avkastning kan snabbt flytta sin investering till det bolag som de känner ett större förtroende för.
AktieTorget har flera kanaler som kan användas av bolagen på marknadsplatsen, som investerarträffar, pressmeddelanden och samarbete med nyhetstjänsten FinWire. Snart lanseras även en ny webbplats som tydligare kommer att lyfta fram bolagen. På en ”IR-sida” samlar AktieTorget information relaterad till bolagets verksamhet (pressmeddelanden, FinWire-artiklar) och dess aktie (handelsstatistik, insynshandel, aktiekurs).
Detta är en bra plattform för att öka bolagets synlighet, nu är det upp till bolagen att se till att investerarna hittar materiell information som hjälp för sina investeringsbeslut.