Aktuellt
Hållbarhet – en avgörande del i varumärket
RHR/CC och hållbarhetsrådgivarna TomorrowToday anordnade idag ett frukostmöte om framtidens årsredovisning. Frågan om hållbarhetsredovisning har funnits på agendan i många bolag i flera år, andra har nyligen börjat att fundera på hur de kan möta förväntningar från olika intressenter. I sin inledning pekade seniorkonsulterna Anders Antonsson (RHR/CC) och Anna Bruun Månsson (TomorrowToday) på att lagstiftningen är grunden för hållbarhetsredovisningen och att det är avgörande för bolaget att fundera på vilken ambitionsnivå som fungerar långsiktigt. Att nu sätta upp mål och ambition är bra – men tänk på att dessa ska fungera även i skarpt läge.
“Det svåra är inte att göra redovisningen år 1, utan det är år 2 som visar om ni verkligen klarade arbetet”, sa Anna Bruun Månsson.
Bland deltagarna fanns representanter från flera av Skånes större börsbolag och organisationer med ambitioner att förbättra sin hållbarhetsredovisning. Även de som redan ligger i framkant vill bli bättre och delade gärna med sig av sina erfarenheter. I diskussionen mellan deltagarna kom flera konkreta tankar om bl a hur man ska organisera arbetet kring hållbarhetsredovisning. I takt med att frågan blir mer viktig för investerare har CFO-rollen tagit ansvar, i andra organisationer är det kommunikationsavdelningen som är drivande.
Från RHR/CC:s perspektiv ser vi att hållbarhetsfrågorna flyttas uppåt i organisationen. Från att ha hanterats av någon som pliktskyldigt fyllde i olika enkäter, eller svarade på analytikernas standardfrågor, är det fler bolag som nu driver arbetet proaktivt. Även vissa större förvaltare har en mer aktiv ägarpolicy och förväntar sig en djupare kunskap om hållbarhetsfrågor i sina diskussioner med bolagets representanter.
En av deltagarna sammanfattade det genom att peka på att vi snart kan få se en hållbarhetsavdelning som driver arbetet med policyer, rutiner och rapportering från ett varumärkesperspektiv.
Vi deltar med stort intresse i den fortsatta utvecklingen. Välkommen att kontakta oss på RHR/CC eller vår samarbetspartner TomorrowToday.