Aktuellt
Så här kan du få bättre nytta av LinkedIn
Fler och fler bolag och organisationer använder sociala medier. Vissa har en medveten strategi med tillhörande fokus, andra kanske gör det för att de förväntas vara närvarande.
Majoriteten av de bolag som börsnoterades under 2014 (läs mer) menar att det är ett lågt prioriterat område när de funderar på bästa sätt att bygga starka varumärken och ”investerar-case”. Men vi är övertygade om att det finns bra sociala medier som med rätt insats ger bra avkastning
Här kommer därför några tips om hur du kan aktivera och förstärka ditt bolags varumärke med hjälp av LinkedIn, den nätverkssajt som vi bedömer är mest en av de mest relevanta för dig som arbetar med finansiell kommunikation. Det du delar med dig kan vara det uppenbara, som finansiella rapporter, men tänk på att det finns möjlighet att bredda bilden av och kunskapen om ditt bolag. Tänk på vilka målgrupper du vill prioritera. Koppla dina inlägg och budskap till pågående diskussioner. Se till dina inlägg samordnas med övrig extern och intern kommunikation och följ upp mottagandet.
Gå med i grupper där intressenterna finns
Identifiera grupper där dina intressenter och potentiella investerare, kunder eller mediekontakter finns och skapa sedan innehåll som tillexempel artiklar och bloggposter. På så sätt kan du etablera ditt varumärke som en branschledare och marknadsföra produkter och tjänster på ett naturligt sätt. Ett alternativ till ovanstående är den mer kommersiellt fokuserade delen av LinkedIn, Showcase Pages.
Skapa din egen Linkedin-grupp
Bolag har mycket att tjäna på att skapa egna Linkedin-grupper, riktade till en väldigt specifik grupp av människor som kan dra nytta av att knyta kontakt med varandra. Företaget stärker sitt varumärke och får möjlighet att interagera med intressenterna.
Etablera organisationen som expert
Att bidra i gruppdiskussioner är ett bra sätt att etablera bolaget som expert eller någon som ligger i framkant. Svara på frågor, dela med er av bra innehåll och använd den egna erfarenheten till att hjälpa andra. Detta kräver en viss frekvens och ni bör därför göra en plan med tema, inlägg och resurser som kompletterar de finansiella rapporterna.
Rekrytera nya medarbetare
Skicka ut rekryteringsannonser till Linkedin-grupper. Då inkluderas annonsen i mejl till deltagarna i gruppen. Det ger ofta en bra spridning. Jobbannonser är också ett bra sätt att sprida bolagets namn och värderingar.